Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Kézi trapuntó technikája

2011.04.05

Kézi trapuntó technikája

Ha a trapuntó, boutis vagy egyébb időigényes finom megmunkálást igénylő, és finom anyagokkal dolgozó technikai és történeti leírást keresek, minden forrás a marseillesi műhelyeket említi. Itt virágzott a kézzel készített tárgyak kereskedelme a 17-18 század környékén. A Marseilles-i csipke mellett más különleges kelméket használó technika is gyökeret eresztett. Ezek a technikák hasonlítanak egymáshoz és néha nehéz megkülönböztetni őket. Ilyen volt a matelassz, a piqűr de Marseilles, a boutis és a trapuntó.  

Nehéz a trapuntót és a boutis-t egymástól függetleníteni. A látvány is hasonló. Egy puha egyszínű felületen domború mintázat, amelyet nem hímzéssel, vagy applikálással érünk el, hanem maga az egyszínű, legtöbbször fehér vagy natúr színű anyag síkjából emelkednek ki a minták játszva a szemünkkel.

A trapunto és a boutis esetében legalább két réteg anyaggal kell számolnunk. A két réteg anyag közé kerül be a tömő anyag, ami kidomborodik a felső rétegen. A két réteget átfogó öltések mentén vezetve a tömő anyagot alakíthatjuk ki a mintát. Itt is a fény és árnyék segítségével látható a minta, ami egy különleges eleganciát kölcsönöz a trapuntóval készült tárgyaknak. A boutis-val ellentétben azonban a trapuntóval készült munkák egyoldalasak. Miért? Mert miután apró öltésekkel összeöltöttük a két réteget a megrajzolt mintánk körvonalában, a hátsó oldalon, az egyik rétegen vágunk egy pici nyílást. Ezen keresztül tömjük be a tömőanyagot, amely belesimul az öltésekkel kialakított mintába. Így az anyag másik felén egy domború mintát alakít ki. A hátsó oldalon vágott nyílásokat apró öltésekkel bevarrjuk és akár hátlapozhatjuk is, hogy ne látszódjanak. Ez technika alkalmas párnahuzatok, falvédők, takarók, ruhaneműk elkészítésére. A dupla rétegtől és a tömőanyagtól melegebbek, de nem nehezek, és jól szellőznek, mivel a tömés nem teljes felületen található. A két réteg anyag egyforma színű és a tömés is „láthatatlan” (idézőjelben).

Játszhatunk még a színekkel is, ha a két egyforma színű anyag közé más színű tömőanyagot tömünk. Pirosat, kéket, amely finoman átsejlik a fehér anyagon. Természetesen a modern trapuntó már több féle anyaggal is készül, külön rátéttel és annak kitömésével stb. És megjelent a gépi trapuntó is. De minket most a kézzel készített eredeti trapuntó érdekel.

A technika története visszanyúlik a 14. századba. Népszerű volt Olaszországban, Sziciliában. Innen indult útjára Európa más országaiba. Eljutott Franciaországba, Marseillesbe, a híres kikötői műhelyekbe és a Tudorok uralkodása alatt Angliába is. Amerikába - ahonnan visszaáramlott kontinensünkre - az emigránsok vitték ezt a technikát is. A boutis-val sokszor keverik és valószínüleg együtt utazták be a világot. Sokszor említik a boutis-t francia trapuntónak is.

Egy gyönyörű példája ennek a technikának a 19. század közepéről VIrgina Ivy Russelville quiltje. Virginia Ivy egy gyönyörű, részletgazdag, apró öltésekkel varrt quiltet készített 1856-ban. A quilt, a Kentucky államban lévő Russelville város mellett található vásári, piacteret ábrázolja. Ezt pontosan tudni lehet, hiszen a közepén egy varrott felirat is található: „1856 Egy vásári forgatag bemutatása Russelville mellett, Kentucky államban” (1856, Representation of a fair ground near Russelville, Kentucky) Ez a felirat, egy épület körül fut körkörösen, a kör átmérője 40 inch. Az épület a vásárra hozott állatok bíráló helye lehetett, esetleg lóverseny bírái is ülhettek ott. Ennek megfejtéséhez jobban kellene ismerni a 19. századi amerikai piaci szokásokat. A vásártér kerítéssel körbevett, körülötte a vásárra érkezőket lehet látni: lovakat, lovas kocsikat, más állatokat és mozgásba lendült embereket. Gazdagon díszített növényvilágot is ábrázol a quilt az emberek és állatok körül. A felső két réteg finom, vékony pamutanyag, és van egy durvábban szőtt hátlapja is. A két réteg pamut közé vékony pamutszálas harmadik tömő réteg is került. A motívumok apró öltésekkel vannak körbehímezve mind a háromrétegen át - 12 öltés inchenként -, majd kézzel, pamut anyaggal kitömve, minden egyes apró részletén egyenletesen eligazítva a tömés, úgy, hogy a legapróbb részletek is kiemelkedjenek. A majdnem szabályos négyzet alakú quiltet – 218 x 227 cm - csomózott rojttal szegték körbe.

Szerencsések vagyunk, mivel ez a felirat egyértelműen elárulja mit ábrázol, és mivel a készítőjének unokahúga ajándékozta az amerikai nemzeti történeti múzeumnak (Smithsonian National Museum of American History, Kenneth E. Behring Center, Washington D.C.) a készítője sem kérdés. Virginia Masson Ivy 1828-ban született Tenessee államban. Jennie néni, ahogy a családban hívták, sohasem tanult semmilyen kézműves technikát, mégis úgy bánt a tűvel és anyaggal mintha az ecset és vászon lenne. A család számára elképesztő és tiszteletet érdemlő érzékkel nyúlt az anyagokhoz és azt tartották róla, hogy vele született szépérzéke és kreatív látásmódja volt. Ha megnézzük ezt a csodálatos quiltet, láthatjuk milyen finom részleteket is ábrázol: sétapálcát, faleveleket és ágakat, kerítés deszkákat, nyergeket a lovakon vagy éppen kezet rázó embereket. Ezen a finom hófehér pamutanyagon megelevenedik az egész vásári forgatag. Halála után az unokahúgához került a quilt, aki sokáig őrizte és becsülte a családi ereklyét, de mégis úgy gondolta, hogy a múzeumban jobban tudnak rá vigyázni. Ha kiszámoljuk ez a quilt 152 éves!

A kézi trapuntó ma is, 152 évvel később is ugyanígy készül: két réteg közé tömünk anyagot, és maguk a domborulatok és bemélyedések díszítik a takarót, párnahuzatot, falvédőt, táskát és egyéb használati tárgyainkat.

Jó öltögetést kívánok ennek a régi tradíciónak a folytatásaként ma itt a közös varró napon.

 

Források:

http://americanhistory.si.edu/index.cfm

http://www.historyofquilts.com/french_quilt_history.html

http://www.museum.state.il.us/muslink/art/htmls/ks_tech_t.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Trapunto_quilting

http://americanhistory.si.edu/collections/object.cfm?key=35&gkey=169&objkey=7223

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.